Hoe kunt u uw woning verkopen?
Wanneer u uw woning wenst te verkopen, kunt u in België drie wegen bewandelen:
- Via een notaris
- Via een vastgoedmakelaar
- U verkoopt uw woning zelf
Via notaris of makelaar
Deze tussenpersonen regelen de meeste administratieve zaken voor u en rekenen hiervoor een provisie aan die zich situeert rond 2 à 4%. In sommige gevallen kan deze provisie aardig oplopen. Belangrijk is hier om goed af te spreken (en op te nemen in het schriftelijke contract) wat hier wel en wat er niet in vervat zit.
U verkoopt zelf
U verkoopt ‘uit de hand’, dit is uiteraard de goedkoopste oplossing. Particuliere kopers kunt u bereiken via Immo websites zoals bv. Zimmo, Immoscoop, Vlan, …
Als we uitgaan van een verkoopprijs van bv. 250.000 euro zijn er nog enkele extra kosten voor u als verkoper:
Soort attest | Kostprijs (€) |
---|---|
Keuringsverslag van de elektrische installatie | 200 à 400 |
Energieprestatiecertificaat (EPC) | 200 à 400 |
Certificaat stookolietank (indien verwarming op stookolie) | 200 à 400 |
Bodemattest via OVAM | 55 |
Asbestattest via OVAM | 300 à 1.000 |
Hypothecair getuigschrift | 157 |
Stedenbouwkundig uittreksel | 50 à 200 |
Pandregister (per verkoper) | 65 |
Handlichting (indien er een hypothecair krediet is; afhankelijk bedrag inschrijving) | – |
TOTAAL | +- 1.800,00 euro |
De juiste vraagprijs
Het is essentieel om uw woning tegen een correcte verkoopprijs in de markt te plaatsen. Uiteraard zijn er tal van aspecten die de prijs beïnvloeden zoals bv. ligging, de ouderdom, de afwerking, enz.
Er bestaan apps en websites waar u een (zeer) ruwe schatting kunt bekomen. Sommige zijn gratis, andere tools betalend zoals bijvoorbeeld Realo.
Daarnaast kunt u beroep doen op de notaris (betalend), immo-makelaar (betalend als u niet via zijn kantoor verkoopt) of de onafhankelijke expert (betalend). Hiervoor mag u 200 à 750 euro rekenen.
Aan u de keuze of u werkt via een notaris, een immo-makelaar of dat u zelf aan de slag gaat.