12/04/2024, 17/03/2024

Wat betekent de nieuwe wet van 17 maart 2024 voor de verplichte verzekering van motorrijtuigen?

De nieuwe wet van 17 maart 2024 met betrekking tot de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen heeft over het algemeen minimale gevolgen voor de Belgische markt. Hoewel deze wet belangrijk is, zijn de directe effecten mogelijk niet zo ingrijpend als sommigen zouden verwachten. Dit kan te wijten zijn aan verschillende factoren, zoals bestaande verzekeringspraktijken die al vergelijkbare bescherming bieden.

Wet 17 maart 2024, van start op 12 april 2024

Deze wet trad in werking op 12 april 2024 en wijzigt de wet van 21 november 1989 over de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen. Haar doel is om Europese richtlijnen om te zetten en beschermingsbepalingen voor benadeelde personen te bevatten. Terwijl deze wet voornamelijk gericht is op het harmoniseren van wetgeving op Europees niveau, zijn er enkele belangrijke aspecten die ook invloed hebben op Belgische bestuurders en eigenaars van motorvoertuigen.

In termen van de verplichte dekking voor de BA Auto, heeft de richtlijn weinig invloed. Onze BA-verzekeringscontracten bieden eigenlijk al op verschillende gebieden meer bescherming dan wat de wet voorschrijft. Zo bieden ze mogelijk al dekking voor bepaalde situaties die nu expliciet in de wet worden vermeld.

Echter, de richtlijn introduceert enkele belangrijke aspecten met betrekking tot de verplichte verzekering:

  1. Nieuwe definitie voor vrijgestelde voertuigen: Voertuigen die autonoom bewegen met een snelheid tot 25 km/u en een gewicht tot 25 kg vallen onder deze categorie. Deze voertuigen kunnen worden gedekt door een BA privéleven. Boven deze grenzen is een BA auto verplicht. Bijvoorbeeld, een elektrische step van 16 kg en ≤ 25 km/u valt onder BA privéleven, terwijl een elektrische step van 30 kg en ≤ 25 km/u verplicht een BA auto vereist.
  2. Uitbreiding van verzekeringsplicht naar voertuigen op privéterrein: Voertuigen die uitsluitend op strikt privéterrein worden gebruikt, moeten nu ook verzekerd zijn. Echter, deze voertuigen kunnen worden vrijgesteld van deze verplichting als ze volgens de nationale wetgeving niet op de openbare weg mogen komen. Voorbeelden hiervan zijn niet-ingeschreven voertuigen of niet-goedgekeurde voertuigen die niet voldoen aan de voorwaarden van het verkeersreglement.
  3. Vrijstelling voor voertuigen voor personen met een beperkte mobiliteit: Voertuigen die uitsluitend bedoeld zijn voor personen met een beperkte mobiliteit zijn vrijgesteld van de verzekeringsplicht. Dit omvat bijvoorbeeld gemotoriseerde rolstoelen die exclusief zijn ontworpen voor gebruik door personen met een lichamelijke handicap.

Nog enkele andere zaken die terug te vinden zijn in deze wetgeving:

  • Een van de meest tastbare aspecten van deze richtlijn is de invoering van een Europees schadeattest vanaf 2025. Dit zal naar verwachting verdere harmonisatie en transparantie bevorderen binnen de Europese Unie.
  • Het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds mag bij een niet geïdentificeerd motorrijtuig volgens de nieuwe wetgeving bijvoorbeeld ook een vrijstelling tot 500 euro toepassen bij tussenkomst in stoffelijke schade.

Conclusie

Het is belangrijk voor bestuurders en voertuigeigenaars om zich bewust te zijn van deze nieuwe wetgeving en de mogelijke impact ervan op hun verzekeringsbehoeften. Het kan verstandig zijn om hun huidige verzekeringspolissen te controleren. Afstemmen met een onafhankelijk specialist in verzekeringen zorgt ervoor dat u kunt voldoen aan de nieuwe vereisten en optimaal beschermd bent in geval van een ongeval.

Uw verzekeringsmakelaar

Of contacteer ons met uw vraag.