carwash

Tijdens de carwash raakt uw auto beschadigd, wat nu?

Schade tijdens de carwash

Zalig! Tijdens het mooie weer langs de carwash. En nadien met de zonnebril op rondrijden in een blinkende auto. Zeker na de winter met al het strooizout op de weg is dit aan te raden. Maat wat als uw bezoekje aan de carwash slecht afloopt en uw wagen tijdens het bezoek wordt beschadigd?

Over de schade op zich is er meestal weinig discussie. Krassen, deuken, blutsen, lak beschadigd, … Helaas is schade op zich meestal onvoldoende om onmiddellijk een vergoeding te claimen. Want het is niet omdat u schade lijdt dat u automatisch wordt vergoed.

Aansprakelijkheid van de uitbater

Stel, u rijdt met uw wagen naar de wasstraat maar bij het buitenrijden blijkt deze beschadigd. Dan lijkt de aansprakelijkheid van de uitbater toch duidelijk?

U sluit een contract af met de uitbater wanneer u uw wagen laat wassen. Want hij neemt de opdracht aan om uw voertuig te wassen. Hierdoor ontstaat er juridisch een resultaatsverbintenis. De uitbater neemt dus de verplichting op zich om een bepaald resultaat te behalen, in dit geval een netjes gepoetste wagen. Hier mag worden verwacht dat de wagen enerzijds correct gewassen wordt én dit zonder schade te berokkenen. Daartegenover staat dat u als klant betaalt voor deze opdracht.

Komt de uitbater van de carwash de verbintenis niet na, dan volstaat het als klant in principe om hem aan te spreken op zijn contractuele aansprakelijkheid. Uiteraard kan de uitbater op zijn beurt zich verdedigen. Dit kan hij door bewijs aan te brengen waaruit blijkt dat de schade te wijten is aan een vreemde oorzaak zoals bijvoorbeeld een fout van de klant. Een case uit de praktijk is bijvoorbeeld een klant die plots remt op een automatisch lopende band en hierdoor loskomt waarna de wagen beschadigd raakt.

Wanneer u bv. krassen opmerkt op uw voertuig spreekt u best de uitbater hier meteen op aan. Vervolgens dient u te bewijzen dat de schade vooraf niet aanwezig was, want anders maakt u het de verzekeraar van de uitbater heel makkelijk de claim te weigeren.

Bewijzen

Maar hoe kunt u dit aantonen? U zou bijvoorbeeld net voor het inrijden van de wasstraat overzichts- en detailfoto’s kunnen nemen van uw wagen van zowel de carrosserie als de lak. Komt de auto nadien bekrast uit de carwash dan kunt u aantonen dat die krassen er voordien niet waren.

U inspecteert meteen ter plaatse uw voertuig en wacht best niet totdat u thuis aankomt. Stelt u vervolgens schade vast, dan spreekt u de uitbater hier onmiddellijk op aan. Vraag om ter plaatse een ongevalsaangifte op tegensprekelijke wijze in te vullen en laat u niet wegsturen met enkel de gegevens van zijn verzekeraar. Beide partijen noteren hun versie van de feiten en beiden ondertekenen het document. Vervolgens ontvangt elke partij een exemplaar hiervan. Gebruikte de uitbater een verkeerd product (professionele fout), trok de klant zelf aan het stuur (fout klant), vertoonde de wagen een gebrek waardoor kortsluiting ontstond en vuur vatte (overmacht), …  Zijn er nog gedupeerden met gelijkaardige schade? Dan staat u alvast sterker.

Een polis bij een onafhankelijke rechtsbijstand waarbinnen contractuele aansprakelijkheid is opgenomen lijkt ons alvast geen overbodige luxe. Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.