Persoonlijke lening via social media

Vraagt u een persoonlijke lening van het type consumentenkrediet (lening op afbetaling) aan via social media?

Kredietaanvraag via social media

Uw persoonlijke lening aanvragen via sociale media zoals bv. Facebook, Instagram, … lijkt super handig en makkelijk. Als je de aanbiedingen mag geloven gaat het supersnel en kan iedereen zonder enige beperking worden geholpen. Klinkt te mooi om waar te zijn?

 

Frauduleuze kredietaanbiedingen

Waar het vroeger overduidelijk was, worden oplichters gewiekster. Ook gebruiken oplichters vaker de benaming, afleidingen van namen van bestaande bedrijven die een sterke reputatie hebben en soms zelfs hun logo’s om zo makkelijker het vertrouwen te winnen van hun volgende slachtoffers.

 

Waar?

Als consument kunt u via het internet op verscheidene manieren in aanraking komen van frauduleuze aanbieders. Zo ontvangt u bijvoorbeeld ongevraagd een e-mail, wordt u ongevraagd gecontacteerd op social media of klikt u zelf op een verleidelijke advertentie. Ook advertenties op internet zoals o.a. tweedehandswebsites behoren vaak tot dezelfde categorie.

 

Hoe?

Vaak vragen de oplichters heel wat informatie om het vertrouwen te wekken dat het om een echte lening gaat, maar in werkelijkheid gaat het om valse kredieten. Ze doen zich voor als kredietgever, medewerker van een kredietverstrekker of zelfs een erkend bemiddelaar of tussenpersoon die met verschillende banken en of kredietverstrekkers samenwerkt.

Gaat u in op het contact dan krijgt vroeg of laat de vraag eerst een aantal kosten die verbonden lijken aan de kredietaanvraag te betalen. Dit kan bijvoorbeeld een dossierkost zijn, een verzekeringspremie, een administratieve kost, … Dit zijn fictieve, niet-bestaande kosten! Wanneer u deze betaalt, verdwijnt de oplichter en wordt de recuperatie van de gestorte bedragen zeer moeilijk.

Wat kunt u doen?

De Belgische toezichthouder FSMA waarschuwt het publiek al geruime tijd voor deze vorm van fraude. Bijkomend dient u alert te zijn voor de persoonlijke gegevens die u deelt met deze oplichters, want eerder vroeg dan laat kunnen zij deze misbruiken.

 

Controle vergunning

Elke aanbieder van kredieten en leningen (kredietverstrekkers, kredietbemiddelaar, …) in België staat onder toezicht van het FSMA en is verplicht om te beschikken over de nodige licenties. Controleer daarom steeds via de zoekfunctie op de website van FSMA of de aanbieder beschikt over een vergunning. Iemand zonder vergunning mag u geen krediet aanbieden!

 

Controle zoekmachine

Zoek het bedrijf of persoon die u benadert op via de gangbare zoekmachine(s). Zo kunt u zelf makkelijk de officiële website, het telefoonnummer, e.d. bekomen om eventueel bijkomend te checken. Ook kunnen getuigenissen handig zijn die u online terugvindt. Maar blijf zeker alert voor valse positieve getuigenissen die mogelijk door de oplichters zelf zijn geschreven.

 

E-mailadres

Wanneer u een e-mail ontvangt, controleer dan ook steeds het achterliggend e-mailadres (niet enkel de zichtbare benaming). Is dit niet exact hetzelfde als van het bedrijf, dan moet er een alarm afgaan. Wanneer dit eindigt op bijvoorbeeld @gmail.com, @hotmail.com, @outlook.com, … dan mag u terecht twijfelen aan de professionaliteit.

Wat nu?

U heeft ontdekt dat u bent opgelicht of dat fraudeurs u proberen op te lichten?

 

Meld elke poging tot fraude

 

Wat als u werd opgelicht?
  1. Meld eerst de fraude bij zowel FSMA als de politie (zie hierboven).
  2. Stort geen geld meer! Ook niet als de valse kredietgever beweert dat het nog maar een extra bedrag is dat u moet storten, een belasting betreft of dergelijke.
  3. Contacteren de oplichters u opnieuw? Blijf rustig en geef nooit toe aan druk of bedreigingen!
  4. Wees alert voor nieuwe fraudepogingen! Er zijn verschillende soorten van fraude. Waarschijnlijk wordt u gecontacteerd door oplichters die u proberen te overtuigen dat ze u kunnen helpen om uw verloren geld terug te krijgen. Deze soort van fraude noemt ‘recovery rooms‘.