Hoe de UBO van uw bedrijf printen?

Wat is UBO?

UBO (Ultimate Beneficial Owners) of de uiteindelijke begunstigden van een vennootschap of andere juridische entiteit dienen verplicht in het UBO-register van FOD Financiën te worden geregistreerd.

De Belgische anti-witwaswet van 18 september 2017 zet de vierde Europese anti-witwasrichtlijn om en verplicht vennootschappen, (internationale) vzw’s en stichtingen om toereikende, accurate en actuele informatie over hun uiteindelijke begunstigden (Ultimate Beneficial Owners of UBO’s) in te winnen en bij te houden.

De overheid heeft verschillende handleidingen uitgewerkt, evenals FAQ’s.

Maar welke personen moet u dan doorgeven?

De overheid wil niet enkel weten wie officieel de vennootschap bestuurt maar vanuit de anti-witwaswetgeving ook wie er in de coulissen aan de touwtjes trekt. Elke vennootschap moet m.a.w. kenbaar maken wie deze uiteindelijke begunstigden zijn en dit volgens een vast kader.

  1. Als natuurlijke persoon -rechtstreeks of via tussenpersonen- meer dan 25% van de aandelen of van het kapitaal in handen of meer dan 25% van de stemrechten? Proficiat, u wordt als ‘uiteindelijke begunstigde’ beschouwd;
  2. Ook natuurlijke personen die op een andere manier de eigenlijke macht binnen een vennootschap hebben, bijvoorbeeld door een meerderheid van de bestuurders te kunnen benoemen, of omwille van een statutaire of contractuele bepaling de eigenlijk macht krijgen, … moeten mee worden opgenomen in het register;
  3. Niemand gevonden op basis van deze twee criteria? Dan wordt het hoger leidinggevend personeel als ‘uiteindelijke begunstigde’ beschouwd.

STAP 1

STAP 2

Na het inloggen klikt u links op ‘een entiteit opzoeken’. Vervolgens vult u het ondernemingsnummer in en klikt u op ‘opzoeken’. Wanneer u inzage heeft voor deze entiteit, vindt u deze onderaan terug en kunt u deze selecteren door hierop te klikken.

STAP 3

Heel wat gegevens van de entiteit verschijnen, waaronder de UBO. Rechts bovenaan (maar ook onderaan) kunt u klikken op ‘afdrukken’.

Normaliter opent het document in een apart scherm en kunt u kiezen om het document op te slaan. Hierna kunt u ons mailen en het document (in pdf-formaat) eenvoudig toevoegen aan uw bericht.